Rækkevidderekord: ID.3 kører fra Zwickau til Schweiz på en enkelt opladning

  • En ID.3 kører en strækning på 531 kilometer uden at skulle lade op
  • Den officielle WLTP-rækkevidde overgået med mere end 100 kilometer
  • Køreturen fandt sted på offentlige veje og motorveje
  • Med ”hypermiling” (yderst sparsommelig kørsel) demonstreres rækkeviddepotentialet i ID.3

Den nye Volkswagen ID.3 har sat sin første rækkevidderekord: På blot en enkelt batteriopladning tilbagelagde den nemlig en strækning på 531 kilometer fra Zwickau til Schaffhausen (Schweiz). Den officielle rækkevidde for modellen er på op til 420 kilometer (WLTP). Dette tal blev dog overgået med mere end 100 kilometer svarende til 26 % ekstra. Bilen var en serieproduceret ID.3 1st Pro Performance med et 58-kWh batteri fra elbilsfabrikken i Zwickau. Ruten til Schweiz gik udelukkende via offentlige veje og motorveje, og føreren af denne ID.3 var schweizeren Felix ”Hypermiler” Egolf. Det såkaldte ”hypermiling” er et koncept, som har sin oprindelse i USA, og som beskæftiger sig med maksimalt opnåelig effektiv, besparende kørsel med serieproducerede biler.

”Det føles næsten, som om bilen er støbt i et stykke. Den er kompakt, men er alligevel rummelig. Den har et cool og næsten lidt futuristisk design. Og luftmodstanden er minimal,” udtalte Felix Egolf, efter at han var ankommet til Schaffhausen. Selv om den rekordsættende køretur ikke en til en kan sammenlignes med dagligdags køreture, sætter den alligevel en tyk streg under ID.3’s anvendelighed i dagligdagen. ”Takket være dens højvoltsbatteri, effektive drivlinje og lynopladningsegenskaber udgør selv lange strækninger ikke noget problem for den,” udtalte Reinhard de Vries, øverste chef for teknik hos Volkswagen Sachsen. ”Det er også en fantastisk god nyhed for medarbejderne i Zwickau og for hele teamet omkring ID.”

Udover bilens tekniske egenskaber er det frem for alt førerens besparende kørestil, der er den væsentligste faktor i jagten på rækkevidderekorder. I tråd med det valgte Felix Egolf også konstant at slippe speederen og lade ID.3 rulle. Og når han kørte på motorvej, bestræbte han sig på at køre i læ af forankørende lastbiler. Noget, som til gengæld var knap så optimalt, var vægten: Nyttelasten udgjorde samlet set 250 kg, da der – foruden ham selv – også var en kameramand med teknisk udstyr med ombord i bilen. Desuden var strømforbrugende udstyr som navigation, dagskørelys, radio og ventilation tændt enten noget af tiden eller på hele køreturen. Alligevel lå strømforbruget på imponerende 10,9 kWh/100 km. Det gennemsnitlige. Forbrug ved blandet kørsel i en ID.3 ligger på 14,5 til 15,4 kWh/100 km ifølge WLTP-normen.

Rekordkøreturen fandt sted på 44 % motorvej og 56 % landevej. Gennemsnitshastigheden lå på 56 km/t. Alt i alt brugte Felix Egolf ca. 9 timer på at køre fra Zwickau til Schaffhausen. Rekordbilen var en mangangrå ID.3 1st Pro Performance med et 58-kWh batteri og en ydelse på 204 hk.

ID.3 produceres på elbilsfabrikken i Zwickau og er det første medlem af den komplet eldrevne ID.-familie fra Volkswagen. Fabrikken i Sachsen spiller en nøglerolle for omstillingen til e-mobilitet: For første gang bliver en stor bilfabrik via investeringer på ca. 1,2 milliarder euro omstillet totalt til elektrisk mobilitet. Alle ombygninger afsluttes som planlagt i år. 2021 bliver Zwickau-fabrikkens første år udelukkende med produktion af MEB-baserede elbiler og her forventes det at produktionen når op på cirka ca. 300.000 biler. Fabrikken bliver dermed den største og mest produktive elbilsfabrik i Europa og overtager en førerrolle i Volkswagens globale omstilling af produktionsnetværket.

Se ID.3’s rækkevidderekord på video her.

Den nye ID.3 kan opleves hos de danske Volkswagen-forhandlere i weekenden den 26.-27. september.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk